Monday, August 10, 2009

Satu Perkongsian..


Bismillahirrohmanirrohim..
Hidup ini ibarat roda. Sekejap di atas, di bawah dan di atas semula.
Setiap manusia mencari erti makna hidup yang sebenar. Ada yang mengejar kejayaan, kekayaan, harta dan pangkat tanpa mereka sedar atas tujuan apakah mereka ingin menggapai itu semua??

Saya teringat akan pengalaman seorang pengasas ESQ 165, Ary Ginanjar Agustian ada mengatakan bahawa sewaktu di bangku sekolah beliau adalah pelajar yang cemerlang namun, seringkali timbul satu persoalan yang menyerabutkan fikirannya iaitu untuk tujuan apakah beliau hidup dan belajar?? Kenapakah beliau mengaji Al-Quran?? Semua terus bermain di fikirannya. Perkara tersebut berlarutan hinggalah beliau menjadi seorang businessman yang berjaya. Namun, persoalan tersebut tetap tidak dapat dirungkai. Sehinggalah beliau cuba memikir..memerhati dan mengkaji hingga terhasillah formula yang berjaya menyuntik semangat ribuan manusia ini iaitu ESQ 165 yang menggabungkan kesemua asas pucuk pangkal agama Islam itu sendiri iaitu ihsan, iman dan Islam.. Ketenangan ditemui dan kehidupan lebih tersusun menuju matlamat yang satu.. iaitu menggapai redha ILLahi.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dalam kehidupan sudah tentu setiap insan mengharapkan kejayaan demi kejayaan. Namun, mereka tidak mengetahui akan potensi diri mereka yang sebenar. Dalam satu slot motivasi bersama Anas Zubedy(motivator termahal pernah saya temui, bayarannya 40ribu lebih untuk sehari), saya menemui pelbagai formula yang tidak pernah disedari. Rupa-rupanya kita hanya perlu "change our talks(pemikiran), action and spirit" untuk lebih sukses pada masa hadapan. Semuanya adalah free tanpa apa-apa bayaran yang Allah dah kurniakan kepada kita..Cuma, bagaimana sahaja caranya untuk kita aplikasikan dalam kehidupan kita. Manusia ini rupa-rupanya selama ini diselaputi oleh satu benda yang dinamakan "artificial borders" yang sememangnya tidak pernah wujud tetapi diada2kan sendiri oleh diri kita. Dalam masa yang sama, kita perlulah sentiasa "stay the course" ataupun istiqamah dalam melakukan sesuatu perkara. Dalam sesuatu hal, kita selalu ingin mempersalahkan orang lain dan persekitaran kita tanpa menyalahkan diri sendiri terlebih dahulu. Rupa-rupanya terdapat 3faktor yang dilihat menjadi perkara pokok dalam sesuatu perkara iaitu "push(external person), pull(external environment) and personal". Terpulanglah kepada kita untuk memilih P1, P2 atau P3. Namun, mengakui kesalahan yang berpunca daripada diri sendiri adalah yang terbaik.


Berusahalah dalam sesuatu perkara dengan sehabis baik kerana kadang2 kita akan diuji.. Mungkin jika kita telah berusaha sehabis baik pun tapi, jika Allah tak mengizinkannya berlaku maka, ia takkan berlaku kerana GOOD LUCK BAD LUCK WHO KNOWS!
Plaing tidak sekurang-kurangnya kita berpuas hati terhadap apa yang kita telah lakukan.
wallahu'alam.

~Hanya sedikit perkongsian daripada Nor..

0 comments:

 

Hj Ismail family Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template