Tuesday, June 9, 2009

Hari yang sukar..


Assalamualaikum semua..
Sejak dua tiga hari kebelakangan ini adalah hari yang sukar buat kami sekeluarga..
Ia bermula semasa waktu asar petang Isnin yang lalu ketika saya bersama ma dan 2 org adik, Dah dan Syir pergi ke umah tok ayah untuk 3 tujuan utama :
1) melawat tok ayah dan mek..
2) mama ingin menghadiri kenduri dgn mak mah..
3) menjemput 2 orang adik iaitu mc Rah and Fah yg berada di rumah tok ayah utk pulang..

Ketika sampai.. seperti biasa saya akan bertemu tok ayah utk bersalam dan bertanya khabar.. Tubuhnya kelihatan lemah dan tak bermaya sekali namun, tidak terfikir pun akan berlaku perkara yg serius kerana sejak akhir2 ini dia pernah mengatakan yg badannya agak kurang sihat. Mama terus ke tempat kenduri dgn mak mah krn hari sudah lewat.. Saya duduk atas rumah smbil melayan kerenah anak2 Su ah yg memang menjd rutin apbl aku ke umah tok ayah.

Aku nyata sejak awal lagi rs pelik bila mek(nenek) kacau air teh untuk tok ayah. Jarang sekali aku lihat tok ayah minum minuman manis krn biasanya dia lebih gemar minum air suam.. Tapi ia berlalu gitu aje.. Cucu2nya yg kecil turut minum bersama dgn nenek dan datuk mereka. Minum ptg itu makin rancak apbila aku kacau lagi seteko air teh krn yg td tak mencukupi.. Tanpa kami sedari akn perubahan yg berlaku pd tok ayah yang agak senyap dan kurang bercakap sejak dari tadi lagi. Kerana biasanya jika bersama cucu2nya, mulutnya tdk lekang dgn gurau senda yg menghiburkan kami semua. Tapi hanya seorang yg merasakan perubahan pada tok ayah sejak awal lagi iaitu mek.. Dia mula mengurut dan bercakap-cakap dengan tok ayah tapi tiada respon.

Aku yang kebetulan keluar ke ruang tamu agak terkejut apabila melihat mek di samping tok ayah yang kelihatan kelakuannya agak pelik. Dia seolah-olah ingin bangun daripada kerusi tempat dia berehat tetapi tidak mampu untuk bangun. Sebarang pertanyaan tiada respon dan dia hanya senyap. Aku terkejut dan terus menuju ke dapur untuk mengambil air bagi membasahkan badan tok ayah yang kelihatan sedikit berpeluh. Ya Allah! hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa kami sangat risaukan keadaan yg tdk pernah dialaminya itu. Aku dan mek membasahkan tubuh badannya dan memintanya untuk mengucap kalimah syahadah. Namun, tiada respon diberikan bahkan dia tidak melihat pun wajah kami. Ya Allah! Adakah dirinya sudah terhijab dari kami? Adakah dia langsung tdk menyedari kehadiran kami??

Kak Som(jiran) sekeluarga datang dan anak2nya turut membantu. Tak lama lps tu mama pulang dan bergegas menuju ke Tok Ayah dan mengajar-ajarkan kalimah syahadah. Kali ni langsung tiada respon.. Matanya terpejam dan seolah-olah seperti seorang yg nyenyak tidur. Mek kesedihan.. Su Ah mengurut-urut.. Aku menghubungi sanak-saudara utk segera dtg krn tok ayah sakit tenat. Tak lama lps tu, kami bersepakat menghantarnya ke hospital. Tok Ayah tak mampu lagi untuk membuka mata apatah lagi menggerakkan badannya. kami terpaksa mengangkatnya bersama-sama kerusi rehatnya menuju ke kereta.

Ayah Sir yg baru pulang dari kenduri berlari ke tok ayah. Dia memangku tok ayah dalam kereta di bhg belakang. Mama drive kereta dan mak mah di sebelah. Sampai di HUSM, tok ayah dimasukkan ke wad kecemasan. Kemudian ke wad. Doktor kata kemungkinan angin ahmar telah serang otaknya. Oh, patutlah dia langsung tak beri respon mgkin otaknya langsung tak dapat menafsirkan maklumat2 yang disampaikan oleh reseptor2 pancainderanya. MasyaAllah.. kami hanya mampu mengangkat tangan berdoa agar Allah mempermudahkan segala urusan. Mudah-mudahan Allah memberikan yang terbaik untuk kami semua.

Hari ini adalah hari ketiga tok ayah di HUSM. Aku dgr ada perkembangan positif namun, dia masih tak bercakap tapi sudah ada sedikit respon. Sepanjang beliau di wad, kunjungan saudara-mara dan kenalannya tdk putus2. Kuberdoa semoga Allah memanjangkan usianya dan memberi kesejahteraan buatnya di dunia dan akhirat. Amin.

Teringat pula akan firman Allah yang bermaksud :
"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".
Al-Baqarah : Ayat 286

~sesungguhnya Allah menguji seseorang sesuai dgn kemampuannya~

Tulisan ikhlas dari NOR.

0 comments:

 

Hj Ismail family Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template